Ez a bejegyzés elsősorban az iskolás gyerekeknek és szüleiknek szól, és egy kedves olvasóm kérésére készítettem.
Az időtartamokkal az iskolában sok gyereknek meggyűlik a baja, ennek többféle oka lehet.
Mivel nyelvünkben az időtartamoknak jelentésmódosító szerepe van (pl. sok-sokk), nem mindegy, hogyan ejtjük, illetve hogyan írjuk ezeket.
Gyermekeink az élő beszédből hallják ki és tanulják meg anyanyelvünknek ezt a sajátosságát is. A kiejtést beszédfejlődésük során sajátítják el. Az írott jeleket pedig olvasás- írás tanulása közben tanulják meg.
A mássalhangzókat írásban kettőzéssel jelöljük. Gyakran ez a jelenség a kiejtést követi, vagyis ha helyesen ejtjük a szavakat, akkor leírásuk sem jelent gondot. (Természetesen akadnak kivételek- pl. áld-áldd, stb.)
Amennyiben a gyerek ép érzékszervekkel rendelkezik, de beszédhallása nem tökéletes, sokszor „félrehallja” azt, amit mondanak neki, emiatt rosszul tanulja meg leírni is. Ez előfordulhat akkor, ha például sokszor volt középfül gyulladása. Ha nagyon gyakran téveszti az időtartamokat a gyerek, akkor érdemes hallásvizsgálatot végezni nála, és nem felesleges egy beszéd észlelési vizsgálat sem.
Szép napot:
Hajni
mássalhangzók időtartama
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése