Kérem, hogy amennyiben valamelyik feladatlap megtetszett, és másnak is továbbküldené (továbbküldenéd), a blog hivatkozását küldje (küldd) el! Köszönöm

2014. ápr. 22.

Mérleg készítése házilag

Régóta motoszkál a fejemben az ötlet, hogy egy mérleg segítségével szemléltessek néhány összefüggést a gyerekeimnek, és a tanítványaimnak. Nem utolsó sorban a súly mérésére szolgáló eszközök sem eléggé szemléletesek- szerintem. Az egyenlőség, kevesebb, több fogalma legegyszerűbben így mutatható meg.
Lehet játékboltokban venni mérlegeket, ezek valóan nagyon szemléletessé teszik a matematika egyes részeit. Egyetlen okból nem vettem még- igen borsos áron lehet hozzájuk jutni. Ezért készítettem el egy itthoni változatot- fillérekből, gyakorlatilag hulladékból, illetve a háztartásban fellelhető dolgokból.
A gyerekeimnek nagyon tetszett, az iskolában még nem próbáltam ki, mivel tavaszi szünet volt. :-)

Hozzávalók:
1 db. tojástartó- az enyém hungarocell, és fénykorában 10 tojás fért el benne
2 db. hurkapálca- az egyik legalább olyan hosszú legyen, hogy a tojástartóba állítva legalább 10 cm. felfelé kilógjon belőle. Ha ennél magasabb mérleget akarunk, akkor ahhoz arányosan kell szabni. A másik hurkapálca olyan hosszúságú legyen, amilyen távolságot akarunk a 2 tálka között, +2 cm. (ha a középpont kijelölésénél könnyíteni akarunk a dolgunkon, érdemes páros számú centiben meghatározni a kar hosszát).
1 db. rajzszög
2 db tálka- az enyém hintőporos tartály fedeléből van, de egy joghurtos pohár fedele, vagy más, egyforma lapos, könnyű műanyag tálka ugyanúgy megteszi
fonal

Íme, így néz ki készen:



Az álló rudat leszabjuk, és merőlegesen a tojástartóba tűzzük, elég mélyen, hogy stabilan álljon.Ha szükséges csiszolóvászonnal megcsiszoljuk. Ragasztóval is rögzíthetjük, de anélkül is szépen áll. A tetejétől 1,5. cm-re beleszúrjuk a rajzszöget, de nem teljesen.
A hurkapálcát, mely a tálkákat fogja tartani szintén leszabjuk, ha szükséges, csiszoljuk.
Megkeressük a közepét- lehet méréssel, vagy egy fonalszállal is. Utóbbi esetben a fonalra kötünk egy laza csomót, és addig próbálgatjuk a közepére húzni, amíg egyensúlyba nem kerül. A középpontban én egy kicsit belereszeltem, majd szorosabbra húztam a csomót a fonálon, egy második csomóval rögzítettem. Végül kapott kb. 1 cm-rel feljebb még két csomót, így fel lehet akasztani.
A tálkákat oldalt kifúrjuk- ehhez én egy vastag hevített varrótűt használtam. 4 ilyen lyuk készült mindkettőbe.
A lyukakba fonalat fűzünk. Ezeket fent csomóval rögzítjük úgy, hogy a vízszintes hurkapálca végére akasztva a tojástartó felett 1-1,5 cm-ig érjenek.
A tálkákat ráakasztjuk a vízszintes hurkapálcára, és beállítjuk, hogy egyensúlyban legyen. (Ez a része kicsit türelemjáték...) Amikor egyensúlyban van, célszerű a felfüggesztés helyét megjelölni, és kicsi vájatot készíteni reszelővel- így nehezebben mozdulnak el a fonalak.

Már kezdődhet is a játék!




A képeken színes rúd készlet látható, de tökéletesen alkalmas akár egy 2x2 cm-s tejes dobozból, vagy kartonból vágott négyzet is. A mérleg nagyon érzékeny, gyakorlatilag 1 grammot már mér- de ennél kevesebbnél is kitér.

Jó barkácsolást, és szép napot:
Hajni

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése