Kérem, hogy amennyiben valamelyik feladatlap megtetszett, és másnak is továbbküldené (továbbküldenéd), a blog hivatkozását küldje (küldd) el! Köszönöm

2011. máj. 18.

Kerülendő mondatok- avagy mit ne mondjunk a gyereknek TOP 10

Régóta készül már ez a bejegyzés, hosszú évek innen- onnan hallott mondataiból szemezgettem. A felsorolás nem lesz objektív, és nem is feltétlenül tudományos igényű.
Az azonban egészen biztos, hogy egy rossz mondat- főleg, ha nagyon sokszor hangoztatják- sokat árthat a gyerek fejlődésének elsősorban érzelmi, de sok esetben értelmi szempontból is.

Íme a „sikerlista”:
  1. Ne szaladj, mert elesel!
  2. Ne menj a homokozóba, mert koszos lesz a ruhád!
  3. Ne hajtsd olyan magasra a hintát!
  4. Hazaviszlek! ( Hisztiző, idegen gyereknek)
  5. Nem szabad, mert azt mondtam!
  6. Szégyelld magad!
  7. Ne mássz olyan magasra a mászókán, leesel!
  8. Nem játszhatsz azzal a játékkal!
  9. Buta vagy!
  10. Ne fantáziálj

1. Ne szaladj, mert elesel!
Ha az ember szalad, valóban eleshet, ehhez kétség sem fér. Bár az is igaz, hogy egyszerű állásból is el lehet esni. Sőt, ha úgy sikerül, akár még ülésből is.
A gyerekeknek szükségük van arra, hogy- amikor már tudnak- szaladgáljanak. Természetesen fontos, hogy ezt olyan helyen tegyék, ahol nem érheti őket nagyobb baleset, mint hogy elesnek.
Az esés pedig sokat segíthet- a gyerek csak esések árán tudja megtapasztalni saját határait!
Természetesen ha nagyot esik és sír, meg kell vigasztalni. A "Na ugye, megmondtam!" nem sokat segít. Egy anyu puszi viszont azonnal gyógyít.

2. Ne menj a homokozóba, mert koszos lesz a ruhád!
Amennyiben a gyerekünk a homokozóban játszik, bizony nagyon komoly esély van arra, hogy koszos, illetve homokos lesz a ruhája! A homok azonban könnyen kijön a ruhából, emiatt tehát értelmetlen rászólni.
Amellett- korábban is írtam már- hogy a homok az egyik legjobb, és legsokoldalúbb játszó-, ezzel együtt fejlesztő eszköz. Bárhogyan alakítható, szinte bármilyen formát létre lehet hozni belőle. Ezen kívül fejleszti a tapintási érzékelést, és alakíthatósága révén a képzeletet, kreativitást is. Szerepjátékokra is jó, remekül lehet "főzni", "kavargatni", gombócot gyúrni belőle. Mindez a szocializációt segíti.
Az a kis kosz alighanem megéri, hiszen a homokozóban való játékkal sokkal többet nyer a gyerek, mint amennyit egy alapos leporolással, vagy mosással „veszítünk”.

3. Ne hajtsd olyan magasra a hintát!
A hinta az egyik legjobb játék, egyben az egyik legfontosabb fejlesztési eszköz.
Ha a gyerek már hajtani is tudja, akkor egészen biztosak lehetünk abban, hogy tudja, neki milyen magasság jó. Amennyiben kapaszkodik, nem valószínű, hogy kiesne a hintából. Emellett a mai modern játszótereken homok, vagy rugalmas szőnyeg van a hinták alatt, melyek felfogják az esést.
Higgyük el, gyermekünk érzi a határait, ha engedjük, hogy megérezze!

  1. Hazaviszlek! ( Hisztiző, idegen gyereknek)
Ha egy gyerek hisztizik, alapvetően nem jó, ha beleszólunk! Édesanyja, vagy édesapja bizonyosan jobban tudja nálunk, hogy ilyenkor mit érdemes tenni vele, hiszen ők ismerik a gyereket, a kívülállók pedig nem! A helyzeten egészen biztosan nem segít, ha tippeket adunk- az adott helyzetet nem oldja meg- segíteni pedig szintén nem a mi dolgunk.
A „hazaviszlek” szó már csak azért sem szerencsés, mert nem elég, hogy a gyerek nem tud kijönni a hisztiből, még ráadásul félhet is!
A hisztiző gyerek is a szüleié, az ő gondjuk, ne rontsunk még jobban az amúgy is elég nehéz helyzeten!

  1. Nem szabad, mert azt mondtam!
Leggyakrabban az ilyen mondat akkor hangzik el, amikor magunk sem tudjuk, miért nem szabad valamit csinálni. Fontos, hogy mondjuk meg a gyereknek, mi az, amit nem szabad, illetve azt, hogy miért nem szabad! (Mert veszélyes, mert nem biztonságos, stb.)
Ugyanakkor az is fontos, hogy lehetőleg mondjuk meg, mit tegyen a „nem szabad”- dolog helyett!

  1. Szégyelld magad!
Ha a gyerek valami olyat tesz, vagy mond, ami nem helyénvaló, akkor szokott elhangozni ez a mondat. Azért került fel a „kerülendők” listájára, mert valójában nem sok értelme van. Ha valamit megtiltunk, akkor tiltsuk meg egyértelműen!
Hiszen mi lesz jobb attól, ha a gyerek szégyelli magát? Attól még nem bánja meg, amit tett, nem látja be, hogy tévedett. Erre rá kell őt vezetni.
A „Szégyelld magad!” felszólítás azonban csak megalázó, sokat nem segít.

  1. Ne mássz olyan magasra a mászókán, leesel!
A gyerekek tudják, milyen magasra mászhatnak! Ha bajban vannak, azt úgyis jelzik, ha segítségre van szükségük, szólnak, és közbe léphetünk! Érdemes bízni bennük, engedni, hogy ügyesedjenek. Ha nem muszáj, ne szóljunk rájuk!

  1. Nem játszhatsz azzal a játékkal!
A játék arra való, hogy játsszon a gyerek! Ha nem szabad, akkor inkább ne tegyük a közelébe, ahol elérheti!
Ha a játék másé, akkor inkább kérjük el, ezzel megtanítjuk a gyerekünket a kommunikáció egyik fontos eszközére, a kérésre.
Olyan játékot pedig ne vegyünk, amit félteni kell, mert csak konfliktusok forrása lesz!

  1. Buta vagy!
Ha lehet, ne minősítsük a gyereket negatívan! Az a gyerek, aki sokszor hall hasonlókat- buta vagy, ügyetlen vagy, rossz vagy- előbb utóbb el is hiszi, hogy ő buta, ügyetlen, és rossz gyerek. Így aztán ezek a kijelentések önmagukat beváltó jóslatokká válnak, és sokat rontanak a gyerek önértékelésén.
Hiszem, hogy buta, ügyetlen, vagy rossz gyerek nincs! Olyan inkább lehet, hogy ostobaságot csinál, vagy egyes esetekben ügyetlenkedik. Ezt azonban érdemes úgy is mondani neki:- Ne edd meg a homokot, az butaság!

  1. Ne fantáziálj!
Ez a mondat már nagyanyáink korában is létezett- talán már korábban is. Vagyis a gyerekek akkoriban is használták a fantáziájukat, és a szülők tiltották.
A mai gyerekek is kitalálnak dolgokat, az óvodások sokszor olyan meggyőzően, hogy nehéz megtalálni beszédjükben a valós és a kitalált elemeket. Sokszor még maguk is elhiszik, hogy az, amit mondtak, tényleg úgy történt, vagy úgy van, ahogy mondják. Így aztán- saját gyerekeim elmondása szerint- volt idő, amikor krokodilok úszkáltak a kádban, és sárkányok laktak a plafonon. Ezek azonban általában nem voltak gonoszak-szerencsére…
Valóban olyan nagy baj, ha a gyereknek van fantáziája és azt használja? Szerintem csak érdekesebb tőle az élet!
Az írók, költők, képzőművészek, sőt, a feltalálók is használják a fantáziájukat, rengeteg használati tárgyat, művészeti alkotást, stb. kaptunk tőlük!
Éppen ezért ne fogjuk vissza gyermekünk képzeletét, kreativitását, inkább a tiltását felejtsük el!

Szép napot:
Hajni

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése