Kérem, hogy amennyiben valamelyik feladatlap megtetszett, és másnak is továbbküldené (továbbküldenéd), a blog hivatkozását küldje (küldd) el! Köszönöm

2011. márc. 17.

Az iránytévesztés

Sajnos gyakoribb probléma az iránytévesztés, mint gondolnánk.
Nagy vonalakban azt jelenti, hogy a gyerek főként a bal- jobb irányt nem tudja, esetlegesen vagy eltalálja, vagy nem. Előfordulhat, hogy a viszonyfogalmak sem mennek neki- az „alatt, felett, mellett, oldalán, előtt, mögött” fogalmakat is téveszti.
Ahhoz, hogy a térben- és később, az iskolában- a papíron, füzetben, könyvben tájékozódni tudjon, a viszonyfogalmaknak jól kell menniük, a gyereknek tudnia kell használni ezeket. Ha nem sajátítja el jól a viszonyfogalmakat, akkor nem lesz képes elhelyezni önmagát a térben, nem fogja tudni a dolgokat önmagához képest meghatározni. Olvasni, írni sem tud majd jól megtanulni, hiszen a „balról jobbra” irányokat sem tudja stabilan.
Segíthetjük úgy, ha sokat beszélünk hozzá már kis kortól a tárgyak elhelyezkedéséről. Elsősorban a gyereknek önmagától kell tudnia meghatározni a dolgokat, jobbra tőlem, előttem, mögöttem, és így tovább. A tárgyak egymáshoz viszonyított térbeli elhelyezkedését mindennapi tevékenységek során is elsajátíthatják. Például úgy terítjük meg az ünnepi asztalt, hogy közben mondjuk: „ Az asztalra tesszük a lapos tányért, rá a mély tányért. Jobbra a tányéroktól kerül a kés és a kanál, balra a villa. A desszertes kanalat a tányérok fölé tesszük.”
Amennyiben 5-6 éves korban is gondjai vannak a gyereknek az irányokkal- esetleg más probléma is felmerül, érdemes szakemberhez fordulni.

Szép napot:
Hajni

egerek

2 megjegyzés:

  1. Hajni, valahogy mindig kitalálod mi jár a fejemben, pont erről akartalak kérdezni :) Amit írtál, mi azt csináljuk gyakorlatilag az első perctől fogva, de még így is nagyon nehéz
    a nagyobbikkal megértetni ezeket a fogalmakat.
    Az utóbbi időben észrevettem azt is, hogy amit már megtanult azt is szándékosan rosszul mondja. Hhogy ez miért jó neki? Látom a vigyorán, hogy tudja a helyes irányt, de csak azért sem mondja jól.
    De látom van még 2-3 évünk tökélyre fejleszteni.

    VálaszTörlés
  2. Kedves Andi!
    Az irányok elkülönítését az óvodáskor végére kell elsajátítani a gyerekeknek, addigra stabilan kell mennie. Csak akkor van szükség fejlesztésre, ha 5-6 évesen nem megy jól.
    A "csak azért se" jellegű problémákat lehet, hogy a dac okozza, de lehet, hogy egyszerűen tetszik a gyerkőcnek, hogy tud valamit, amiről az anyukája nem tudja, hogy tudja- ezt gondolom erről a jelenségről.
    Ha gyakran mondod neki, hogy például biciklivel, vagy gyalog merre menjen, és olyankor jó felé fordul, akkor nincs ok az aggodalomra!
    Ha még évek állnak rendelkezésre, akkor pedig biztosan nem kell kétségbe esni!
    Szép napot:
    Hajni

    VálaszTörlés