Kérem, hogy amennyiben valamelyik feladatlap megtetszett, és másnak is továbbküldené (továbbküldenéd), a blog hivatkozását küldje (küldd) el! Köszönöm

2011. márc. 26.

Formák- tapasztalatszerzés a formákról gyerekkorban

1 éves korban a kisgyerekek lelkesen pakolgatnak- mindent mindenhová. Ebben a korban még a formákat általában nem tudják megfeleltetni egymásnak. 2 éves korban azonban már sok gyerek tud pl. „bedugós” játékkal játszani. Kezdetben csak próbálgatják az alakokat- kockát, csillagot, hengert a lyukakba illeszteni. Elsőre nem biztos, hogy a lyuk a formának megfelelő. Később- sok próbálkozás, esetleg kevés segítség után néha sikerül. Később- 3 éves korra már egészen biztosan sikerül, ekkor megkeresik az alakoknak megfelelő lyukakat. Ha együtt játszunk a gyerekkel, megnevezhetjük a formákat, ezzel tudatosítjuk azokat, egy idő után a gyerek is szívesen mondja ezeket utánunk. Elvárni azonban még nem érdemes.
Az óvodában a formák felismerését és megnevezését szolgáló foglalkozások. Ekkorra felismerik az egyszerű formákat, és általában le is tudják rajzolni azokat.
6-7 éves korra eljutnak arra a szintre, hogy a formákat felismerve meg is nevezi azokat a gyerek.
Az iskolában is tanítjuk ezeket, és tudatosítjuk a formákat, különbséget téve a síkbeli és térbeli formák között. (Például ezért nevezzük mindig négyzethálósnak, vagy négyzetrácsosnak a matematikához használt füzetet, és nem kockásnak- hiszen a kocka térbeli alakzat.)
Segíthetjük a gyereket a formák felismerésében az említett „bedugós” játékokkal, kirakókkal. Megnevezhetjük a környezetünkben található tárgyakat azok alakjaival együtt-pl. az asztal lapja téglalap alakú, a tányérok (általában) kör alakúak, a dobókocka- kocka, és így tovább.

Szép napot mindenkinek:
Hajni

formák

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése